Savjeti za zaštitu od štetnog sunčevog zračenja

Sunce je neophodno za naš život, ono nam daje toplinu i svjetlost, a utječe i na naše raspoloženje. Sunce isijava široki raspon svjetlosnih zraka koje dolaze na površinu Zemlje: ultraljubičasto svjetlo (UV), vidljivo svjetlo ( ono koje spoznajemo kao spektar boja) te infracrveno svjetlo (IR).

Razina enegije sunčevih zraka je različita, a izlaganje suncu može izazvati brojne i vrlo različite reakcije na koži.

Što su UV zrake?

Ljudsko oko je sposobno razlikovati jedino vidljivi dio sunčeva spektra, u rasponu od 400nm ( ljubičasto) do 700nm ( crveno). Izvan ovog raspona svjetlko se nalazi u spektru UV zraka (>700nm) koje, iako ih ne možemo raspoznati golim okom, mogu bitijako štetne.

Unutar sunčeve spektra razlikujemo tri kategorije UV zraka:

UVCzrake, koje se zaustavljaju u ozonskom omotaču i u pravilu ne dopiru do nas

UVA i UVB zrake , koje otpuštaju energiju, a na površini kože uzrokuju opekline (UVB) ili starenje kože (UVA),

Iako atmosferski omotač stvara prirodni obrambeni štit protiv UV svjetla, UVA i UVB zrake ipak stižu na površinu zemlje.

količina energije utjecaj na kožu posljedice koje nastaju na koži
UVB velika količina energije + + + sunčane opekline
sporo tamnjenje
rak kože
UVA manja količina energije, prodiru u dulje slojeve + + + starenje kože
brzo tamnjenje
rak kože

Povoljni učinci sunčevog svjetla na kožu

Kod nekih bolesti kože ( ekcemi, psorijaza) stanje se poboljšava nakon umjerenog izlaganja suncu. UV zračenje omogućava sintezu vitamina D i odlaganje kalcija u kostima. Tako se smanjuje rizik osteoporoze u straijoj dobi, a kod djece se sprječava razvoj rahitisa. Treba naglasiti da pretjerano izlaganje suncu nije poželjno. Kako bi se osigurala dovoljna sinteza vitamina D, bilo bi dostatno svakodnevno izlaganje suncu od samo 5 minuta!

Sunce može značajno popraviti naše raspoloženje. Svjetlo utječe na lučenje melatonina, hormona koji regulira iološki ritam i naše raspoloženje. Zato smo vedriji kad je vrijeme sunčano, a pomalo tužni kad je tmurno.

Štetne posljedice izlaganja suncu

  • utjecaj na oči
    Kod očiju postoje rizici od razvoja fotokeratitisa (upale rožnice), konjuktivitisa i zamućenja leće oka. Visoke doze UV svjetla izazivaju oftalmiju, rijedak ali jako bolan oblik opekline.Trebamo biti svjesni da direktno gledanje u sune može izazvati niz ozbiljnih posljedica, posebno na mrežnici oka. Da bi se osigurala učinkovita zaštita, neophodno je nošenje sunčanih naočala s kategorijom zaštite najmanje 3-4.
  • utjecaj na kožu
    sunčane opekline: visoke doze UV zraka izazivaju opekline, a jačina opeklina ovisi o intenzitetu UV zraka, trajanju izloženosti suncu i fototipu kože pojedine osobe.
    Reakcije fototoksičnosti: to su reakcije kože izazvane tvarima koje su unesene u organizam ( različiti lijekovi poput nekih antibiotika, nesteroidnih protuupalnih lijekova, lijekova s hormonima,ulje gospine trave-kantarion...)ili naneseni na kožu ( parfemi, antiseptici, neke vrste boja...). Ove tvari izazivaju preosjetljivost kože na sunčevo zračenje.
    Starenje kože ili heliodermija: sunce ubrzava proces starenja kože, za koje su dokazani krivci upravo UVA zrake. Zračenje može biti emitirano od strane sunca ili umjetnih lampi za sunčanje u solarijima. UVA zrake prodiru duboko u kožu, a starenje je posebno vidljivo na licu i rukama gdje se stavraju pigmentirane pjege ( lentigo), koje nastaju zbog akumulacije melanina. Kao rezultat pretjerano dugog izlaganja suncu, koža gubi elastičnost i stvara karakteristične bore.
    Rak kože: sve izrasline i sumnjive promjene kože trebaju biti pregledane od dermatologa i operativno odstranjene u ranim stadijima da bi se pravodobno izbjegla progresija. Najčešće vrste raka kože su melanomi.

Što je fototip?

Svaka osoba može se svrstati u skupinu karakterističnog fototipa.

Koža reagira prirodnom foto zaštitom, vrstom ˝filtracije˝. Prirodna foto- zaštita pojedine osobe ovisi o fototipu, koji određuje sposobnost kože da potamni ( prirodna zaštita) i spriječi oštećenja koja mogu biti izazvana UV zrakama.

Pri klasifikaciji se uzima u obzir sklonost tamnjenju ili opeklinama kože nakon izlaganja suncu, ali isto tako boja kose, ton ili boja kože te postojanje efelida ( pjega) na koži.

fototip kosa koža sunčane opekline tamnjenje kože potrebna zaštita preporučljivi SPF
0 bijela albino uvijek ne tamni maksimalna 50+
I crvena (riđa) svijetla uvijek ne tamni maksimalna 50+
II plava (blond) svijetla do svijetlo-smeđa uvijek vrlo svijetla boja veoma niska 50+
III svijetlo smeđa svijetlo-smeđa, maslinasta često svijetla boja visoka 30-50
IV smeđa smeđa rijetko tamna boja umjerena 20
V tamno smeđa jako tamna, crna gotovo nikada jako tamna boja umjerena 20
VI crna crna nikada jako tamna boja niska ispod 20

Što je SPF?

Različita sredstva za zaštitu od sunca ( kreme, losioni, mlijeka za sunčanje ) imaju različitu sposobnost zaštite kože, koju zovemo fotoprotekcija.

Stupanj zaštite iskazan je na proizvodu kraticom ˝SPF˝ ( Sun Protection Factor), što znači ˝ faktor zaštote od sunca˝

SPF nam ukazuje na stupanj zaštite koju stvara proizvod kada ga nanesemo na kožu.

SPF oznaka na kremi govori nam koliko prosječno možemo ostati na suncu uz primjenu zaštitne kreme, a da ne zadobijemo opekline. Primjerice, ako uobičajeno bez zaštitnog sredstva izgorimo na suncu za 10 min, SPF 20 omogućava nam da ostanemo na suncu 20 puta duže , tj. 200min. Dakle što je viši SPF, naša je koža dulje zaštićena od opeklina.

10 savjeta za zaštitu od štetnog sunčevog zračenja

  1. Djecu treba posebno pažljivo zaštiti od sunca. Od najranijih dana redovito nanosite zaštitna sredstva visokog zaštitnog faktora (SPF), primjerena maloj djeci i često ponavljajte postupak ( preporuča se svaka 2 sata). Pobrinite se da djeca nose laganu majicu, šešir i sunčane naočale.Djecu mlađu od tri godine ne izlažite direktnom sucu.
  2. Izbjegavajte izlaganje suncu između 11 i 16 sati tijekom ljeta ( kada je indeks sunčevog zračenja najveći).
  3. Pazite da se predugo ne izlažite suncu pod izgovorom da ste prethodno nanijeli kremu za zaštitu. Trebate je nanjeti ponovo, nakon 2 sata.
  4. Nosite kvalitetne sunčane naočale ( kategorija 3-4). UV zrake su nevidljive, ali mogu oštetiti oči.
  5. Nikad se ne izlažite suncu nakon što ste nanjeli proizvod koji sadrži parfeme ( jer mogu izazvati alergije, mrlje ili opekline).
  6. Budite svjesni da UV zrake prodiru u vodu do 2 metra ispod površine. Dok plivate neophodna je zaštita od UV zraka.
  7. Nikada se ne izlažite suncu bez prethodnog nanošenja zaštitnog sredstva i birajte proivode s faktorom zaštite od sunca ( SPF) višim od 20, koji su prikladni za vaš tip kože.
  8. Obrišite se svaki put nakon kupanja i izbjegavajte sušenje na suncu. Kapljice vode imaju učinak poput malih lupa; pojačavaju učinak sunca i povećavaju rizik od sunčanih opeklina
  9. Često pijte vodu ( najmanje 2 litre na dan)
  10. Zaštitite se od sunca i kad je oblačno ili ste u hladu ispod krošnje drveća. Oblaci propuštaju 90% UV zraka, a posebno UVA zrake

Newsletter

Web shop periodicno salje obavijesti o popustima i akcijama te novostima u svojoj ponudi u vidu newslettera

Prijavi se

Proizvod (kom: ) je dodan u košaricu.

Zatvori